tohitech,  בלוג

מהפכה בקריירה, לחצות את התהום

מהפכה בקריירה הינה נושא לא פשוט ולא פעוט, מהפכה בקריירה אינה החלטה להחליף את מקום העבודה הנוכחי במקום אחר ולעסוק באותו תחום. מהי מהפכה בקריירה ? מהפכה בקריירה יכולה להיות מעבר מתחום עבודה אחד לאחר, לדוגמא להפוך מפסיכולוג קליני בעל קליניקה לרופא אף אוזן גרון, ממפעיל מכונות במפעל למדריך רכיבה טיפולית על סוסים. מהפכה בקריירה יכולה להיות גם מעבר משכיר לעצמאי או הפוך. מהפכות בקריירה מתאפיינות בשינוי גדול של ניהול הזמן, תוכן, מידת העצמאות שלך, ואף ריבוי או הקטנת כמות המשימות באופן דרסטי.

ישנם סיבות רבות למהפכה בקריירה להלן שלוש העיקריות שבהן

  1. כשענף שלם בתעשיה הופך להיות לא רלוונטי ואנשים מפוטרים ולא יכולים יותר למצוא עבודה בתחום שבו עסקו, דוגמאות ישנן לרוב: פועלים בייצור בגדים בישראל, פועלים בייצור מכוניות בארה”ב, מחלקי לחם/קרח/נפט.
  2. כשאדם מגיע להבנה שהתחום בו הוא עוסק לא מתאים לו יותר, אם בגלל התכנים, אם בגלל שהוא מרגיש שמיצה את עצמו בתחום ואם בגלל שאורח החיים או הקצבים שהעבודה הנוכחית מכתיבה לו לא מתאימים לו עוד.
  3. כאשר המערכת מחליטה עבור האדם שהוא אינו מתאים יותר ופולטת אותו החוצה.

במקרה הראשון והאחרון, ההחלטה על שינוי בקריירה היא לא של האדם עצמו אלא שהוא מוצא את עצמו יום אחד מחוץ למערכת והוא חייב לעשות מהפכה בקריירה על מנת להמשיך לשרוד. המקרה השני שונה בתכלית, מדובר על אנשים שלוקחים את גורלם בידם ומחליטים באופן אקטיבי ליצור שינוי. לעיתים אגב, המקרה השני הינו רק תרופה למכה עתידית כאשר אדם מזהה אי התאמה או מגמות בכוונים שלא יתאימו לו בעתיד.

במקרים 1 ו 3 אין ברירה והאדם נאלץ לבצע מהפכה במוקדם או במאוחר. במקרים קיצוניים המהפכה הנדרשת מהאדם מכריעה אותו והוא אינו מסוגל להתמודד.

בכל מקרה, נדמה כי אם הגעת לשלב בו הוחלט בשבילך כי עליך לעבור שינוי, הינך שייך לרוב אוכלוסיית העולם אשר שינוי רדיקלי באורחות החיים הינו מסלול מעורר רתיעה עבורם ואתה משתדל להמנע ממנו כל עוד אתה יכול. מעטים המקרים בהם הכתובת אינה על הקיר הרבה קודם לשינוי ורבים פשוט נוטים לטמון את ראשם בחול ולהתעלם מהשינוי הצפוי כל עוד זה אפשרי. כך אנשים נתפסים לא מוכנים ואובדי עיצות.

בעולם דינמי ומתפתח בקצבים של היום חשוב שאדם יבחן את עצמו מפעם לפעם בכמה היבטים הקשורים לעבודתו כאשר עליו להסתכל קדימה בלבד, לא אחורה:

  1. אם אמצא את עצמי בעוד עשור עושה את מה שאני עושה היום האם אהיה מאושר ?
  2. האם אני אוהב את מה שאני עושה
  3. האם אני אוהב את סביבת העבודה שלי
  4. האם אני טוב במה שאני עושה
  5. האם קצב העבודה הנוכחי מתאים לי וימשיך להתאים לי בעוד כעשור ?

ומהצד השני

  1. האם יש תחום אחר שהייתי רוצה לעסוק בו היום או בעתיד ?
  2. האם אני רוצה סביבת עבודה אחרת ?
  3. האם אני מוצא את עצמי מקנא בחברי שעוסקים בתחומים אחרים?

 

תופתעו לגלות שמפעם לפעם התשובות משתנות. הנקודה הקריטית הינה כשאתה מגלה שרוב התשובות לקבוצה הראשונה של השאלות הנן שליליות והתשובות לקבוצה השניה מתחילות לקבל כוון חיובי.

ומה קורה כשאתה מגלה שהגיע הזמן לעשות מהפכה ? כאן מתחיל תהליך ארוך שבו אתה מתחיל לבחון את עצמך, במה אני טוב, במה קצת פחות, מה אני רוצה לעשות בהמשך ואיך אני מגיע לנקודה בה אוכל להשיג את מטרתי? לימודים והכשרות ? התנסות ? ושאלת השאלות, במיוחד אם אתה שייך לקבוצה 2, כלומר אתה בתוך מערכת ולא הוקאת ממנה, האם אתה מוכן לקחת את הסיכון ? ומה אם אכשל ? ומה אם אגלה שהכנסתי את עצמי לאסון כלכלי/תעסוקתי? ואולי אגלה שמה שחלמתי עליו בכלל לא מתאים לי ואני לא טוב בו ? זה שלב משתק… תהום עמוקה שקשה לעבור אותה ולא רבים מצליחים. רוב האנשים שמצליחים לצלוח את התהום הינם אנשים עם יצר הרפתקנות ועם יכולת להתמודד עם שינויים חדים. לעיתים, עצם עשיית השינוי מעידה על יכולותיו של האדם לעמול על הצלחת דרכו ועל מידת ההעזה שלו ואפילו מנבא את סיכויי ההצלחה שלו.

לעומת זאת, אי הכנה לשינוי כשזה נדרש, אם מסיבות פנימיות של האדם או מסיבות חיצוניות מעידה גם כן על האדם, על כישוריו ויכולתו להתמודד עם מצבים משתנים.

 

ואיפה את/ה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *