בלוג

יזמים טכנולוגיים בנצרת

השבוע קיימנו אירוע ראיונות מרוכז כשלב אחרון במיון מיזמים שיכנסו ל Naztech, האקסלרטור הטכנולוגי הראשון מסוגו בנצרת בתמיכת סיסקו. האקסלרטור יופעל על ידי החממה העסקית נצרת ביחד עם ארגון Presentense.

מאז 2010 סיסקו מחפשת אפיקים לטיפוח יזמות ערבית בתחומי טכנולוגיה. במשך שנים היו כל כך מעטים שאפשר לספור על אצבעות יד אחת את היזמים הערבים בתחומי טכנולוגית עילית.

שלא תהיינה אי הבנות, יזמות הינה חלק מהמערכת האקולוגית השלמה של ההייטק. אוי לנו אם כל אנשי ההייטק היו פונים ליזמות, לא היה מי שיעבוד ויפתח. לא היה מי שירכיב את קבוצות הפיתוח. אולם כמו כל מערכת אקולוגית בטבע, לא מספיק אנשים מסוג אחד. בכדי לפתח את התחום, להכנס לעולמות ותחומים חדשים, לפתח פיתוחים שאיש לא עשה בעבר אנחנו צריכים לתת מקום לאנשים שיש בהם זיק של הרפתקנות, אומץ לחשוב אחרת ולעזוב משרה בטוחה עם משכורת טובה, סביבת עבודה מפנקת ומעמד חברתי איתן וללכת אחרי חלום בדרך זרועת מוקשים.

לא רבים מתאימים, יכולים ומעיזים. ואילו שעשו זאת, רוב הסיכויים שלהם להכשל.

בהנתן נתונים אילו, לא פלא שהחברה הערבית שעוד לא אימצה את ההייטק לחיקה ומסתכלת על התחום מרחוק לא מוציאה הרבה סטרטאפיסטים.

אולם כל זה מתחיל להשתנות, לנגד עניינו מתרחש שינוי בחברה הערבית בישראל. יותר ויותר פונים ליזמות טכנולוגית.

ואנו לא רק שמברכים על כך, אנו מחפשים את הדרך הנכונה לתת רוח גבית ולהאיץ את התהליך.

אז מה חיפשנו אצל היזמים שראיינו? אל שלב הראיונות הגיעו אותם יזמים שעברו סינון ראשוני שבו לא רק בדקנו האם היוזמה שלהם מתאימה להגדרות התוכנית כי אם גם מידת ההיתכנות של הרעיון.

אז אם כבר בחנו את מידת היתכנות הרעיון עוד על הנייר תשאלו, אז מדוע לראיין ?

ובכן, כאן מתחיל הקסם חברים. תחשבו על פייסבוק למשל, כשפייסבוק יצא הוא היה פלטפורמה בינונית מינוס מבחינת הכלים שהעמידה לרשות המשתמשים, רובם המכריע של משתמשי פייסבוק מתלוננים על דבר זה או אחר עד היום אולם אין צורך להכביר מילים על ההצלחה של פייסבוק… ראו לעומתה את גוגל+  שלא מתרוממת למרות שאם תשאלו כל טכנולוג שמבין הוא יסביר לכם כמה הפלטפורמה של גוגל מתקדמת יותר ועוצמתית יותר גם עבור המשתמש הפשוט וגם המתוחכם…

אז מה הקסם?

 אם הייתי יודע לא נראה לי שהייתי צריך לעבוד היום למחייתי …

אבל הנה 7 תובנות שאיתם אני בא לראיין את המועמדים למאיץ הטכנולוגי  – מה אני מחפש אצל יזם:

  1. רעיון טוב מבחינת השקעה ופוטנציאל
  2. יכולת למכור לי את הרעיון ואת הפוטנציאל הגלום בו – אם תשכנעו אותי יש לכם סיכוי לשכנע אחר כך משקיעים
  3. פתיחות והקשבה להערותי ויכולת להגן ולהסביר את רעיונותיכם כשאני מנסה לתקוף תזה או לשאול שאלות קשות
  4. היכרות והבנה של התחום שאיליו אתם מנסים לחדור: צרכים, מתחרים, שוק פוטנציאלי – לא נפנופי ידים…
  5. יכולת להסביר לי את העניין בפשטות – בכמה משפטים פשוטים אך משמעותיים
  6. כריזמה, בסוף הראיון אני שואל את עצמי אם הייתי עובד בשבילך ואם הייתי גאה להציג אותך לשותפים שלי
  7. להט ותשוקה לנושא – אני רוצה להאמין שתתגבר על מכשולים שבדרך ולא תתייאש מוקדם מידי

ואולי צריך להתפשר תשאלו? לא, אענה לכם, לא, כי אני משקיע באקסלרטור, כי אני שם פה את שמי הטוב, כי אני מביא את חברי לתמוך, לשמש כמנטורים וכשופטים ואני מחוייב להם. אבל זה הרי מאיץ טכנולוגי ראשון בנצרת, תוסיפו… ובכן, דוקא בגלל זה התשובה היא לא! זוהי תוכנית ראשונה מסוגה בנצרת, אם לא נהיה מקצועיים מספיק ונבחן את המועמדים במשקפיים עיסקיות כמו בעמק הסיליקון אנחנו נידונים לכישלון וסוגרים את הדלת לעוד שנים רבות בפני יוזמות דומות אחרות בעולם הערבי ישראלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *