tohitech,  בלוג

קניות ברשת

קניות ברשת יש להם יתרונות וחסרונות, במסגרת היתרונות ניתן למצוא:

  1. מבחר עצום, גדול בהרבה מהמבחר שתוכל למצוא בחנות בודדת
  2. מחירים בסביבה תחרותית בינלאומית
  3. משלוח לרוב חינם או במחיר זול יחסית

חסרונות בולטים

  1. אין אפשרות “למשש את הסחורה” לפני הקניה
  2. צריך סבלנות, לוקח זמן מביצוע הקניה ועד שתקבל את המוצר
  3. חשש מקניית “חתול בשק” ממוכר לא ידוע

מאחר והנושא עדין בחיתוליו, לא כל אחד התנסה בקניות ברשת וישנם רבים החוששים, אולם אין ספק שזוהי מגמה שכובשת את העולם, אתה מוצא את עצמך אומר לא פעם למוכר זחוח שמנסה למכור לך מוצר ביוקר (בהנחה מיוחדת – רק היום), משהו כמו “תודה, אקנה כבר באינטרנט”.

התרגלנו כבר לעשות מחקר אינטרנט לפני קניה, הרגל שמתפשט ונעשה נחלת הכלל, גם אם איננו מתכוונים לקנות באינטרנט, אנחנו בוחנים מוצרים, משווים מחירים ואף מתייחסים לבדיקות השוואתיות ולחוות דעת של לקוחות. בבואנו לחנויות, לרוב אנחנו יודעים כבר מה אנחנו רוצים ולא פעם נרתעים מהמחירים. עצם הדיפדוף ברשת והתעניינות במוצר, אגב, משפיעה על הרגלי הקניה שלנו ואנחנו נוטים לקנות יותר בקלות מבעבר.

לגבי מחירים, בדיקה אקראית שערכתי מראה פערי מחירים משמעותיים ביותר, לדוגמא:

כונן דיסק קשיח חיצוני 4TB מדגם P’9230 של LaCie נמכר בארץ ב 1,099 שח, וב eBay ניתן למצוא אותו במחירים בסביבות ה 500ש”ח.

אוזניות Plantronics Backbeat Fit תמצא באינטרנט בפחות מ 300שח ו בחנויות בארץ ב 499

וכך הלאה.

עם הכרזת שר האוצר על פטור ממכס על מוצרים ביבוא אישי בערך נמוך מ $500.00,הקניות המקוונות בישראל הפכו לכדאיות אף יותר.

מנתונים שמופיעים באיגוד האינטרנט הישראלי עולה כי 85% ממחזיקי כרטיסי אשראי בארץ מבצעים רכישות באינטרנט כשהסיבות העיקריות לביצוע קניות מהאינטרנט הן נוחות, מחירים זולים, מגוון מוצרים שאין בחנויות ועוד.

כבר ב 2012 מחקר של WSL Strategic Retail הראה שבארה”ב שליש מהקניות של הלקוח הסופי נעשות דרך הרשת. בפברואר האחרון פרסם אתר UPS כי בעונת החגים היתה עליה של 22% במכירות המכוונות ביחס לאותה תקופה ב 2012,  מכירות ביותר מ 5 מליארד דולר מחג ההודיה, יום שישי השחור וCyber Monday.

הנוחות, אוי הנוחות, מכירות ברשת נעשות כמובן לא רק על גבי המחשב, יותר ויותר קונים דרך הטלפונים הסלולריים, כלומר, בכל מקום ובכל זמן.

ככה, בלי שאנחנו מבחינים, עולם המסחר הקמעונאי עובר מהפכה בקנה מידה עצום.

ההשלכות של גידול היקף הקניות ברשת על המסחר הקמעונאי עצומות, אם פעם היה על בעל חנות להשקיע בחלון ראווה מזמין, סידור מדפים חכם ומוכרים שמסתובבים ודוחפים מוצר כזה או אחר, הרי שהיום זוהי רק נישת מכירה אחת שעליה להתחרות עם חנויות ענק וירטואליות שלא צריכות לשלם שכירות באיזור מסחרי מבוקש, לא צריכות להחזיק אנשי מכירות כי אם רק מחסן ומנגנון שינוע ואספקה מהיר. סידור מדפים חכם וחלון ראווה מתחלפים באמצעים מתוחכמים שיביאו אותך לראש תוצאות החיפוש, מחירים אטרקטיביים החייבים להתעדכן ללא הרף בהתאם למחירי המתחרים, שרק לא תצא יקר ובלתי משתלם, לא יקנו ממך אפילו אם אתה גובה סנט בודד מעל למתחרה, הרי הקונה יושב בניחותא מול מסך ומשווה את המחירים, המאמץ שעליו להשקיע על מנת לעבור למתחרה שלך הוא רק הזזת עכבר ולחיצת כפתור. רכישת  אימון הקונה האנונימי שיסכים להניח את כספו על משהו שלא ראה פיסית ולמישהו שאיננו יודע אם הוא הגון, אם הוא באמת מסוגל לספק את הסחורה, ובאיכות הראויה, איננה דבר פשוט אך גם לא תמיד מועילה במכירה (אך ככל שערך המוצר גבוה יותר כך שם טוב למוכר חשוב יותר לקונה).

הקניה האנונימית לא מאפשרת למוכר “לאמוד” את הקונה ולפנות אליו בשפה שתשפיע עליו לקנות, לא באופן אישי כמובן, כאן על המוכר להסתמך על מחקרי שווק, נתוני צריכה כלליים ועוד.

קניות ברשת מוסיפות עוד נדבך להפיכת העולם לכפר גלובאלי, חוקי משלוח, תשלומים בין מדינות ומערכות בנקאיות, ביטוחי אשראי, חוקי מסחר, מכס ועוד – כל אילו צריכים להיות מתואמים כך שהעסק יזרום והמסחר ימשיך להתבצע ללא חריקות.

ואי אפשר בלי לומר מילה על אבטחת מידע למניעת פיראטיות ופשעי גנבה ברשת, גידול היקף המסחר ברשת מעלה את נושא האבטחה לרמות חדשות של חשיבות ותיחכום מפני שככל שכסף רב יותר מתרוצץ ברשת, כך עולה מספר הפושעים והתיחכום של אילו המנסים לגנוב ממנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *