tohitech,  בלוג

היתרון בהעסקת עובדים ערבים

חברות רבות רואות בעובדים ערבים כוח עבודה זול, שיכול לספק שירות לעבודות פשוטות שאינן דורשות מקצועיות רבה. התפיסה הזו עושה עוול לא רק לאותם עובדים שבכך נמנעים מלהתקבל למשרות שהולמות את כישוריהם, אלא פוגעת גם בחברות עצמן שאינן ערות לפוטנציאל התעסוקתי ומונעות מהחברה שלהן לצמוח ולגדול.

אין ספק כי החסמים הקיימים אינם רק בתפיסה המקצועית, אלא גם באירועי היום ובמצב המתוח במדינתנו, כך כל אירוע שמתרחש מהקטן עד הגדול מעלה חשש בקרב המעסיקים האם הדבר ייצור חיכוכים, מתיחויות והערות. אולם המציאות שונה וקיים פוטנציאל גבוה ולא ממומש מתוך החברה הערבית.

אם כך מדוע לטרוח ולנסות לקבל עובדים ערבים ? להלן מספר סיבות:

  1. ערבים מהווים למעלה מ- 20% מהאוכלוסיה בישראל, למעשה הם קבוצת המיעוט הגדולה בישראל. כל עוד הם לא חלק משוק העבודה הרי ש:
    • הם משלמים פחות מיסים מהאוכלוסיה העובדת
    • הם מהווים נטל כלכלי ונאלצים לקבל תמיכה כלכלית מהקופה הציבורית
    • העובדה שהם לא מתערים בחברה ומהווים נטל כלכלי, תורמים לתחושת ניכור וכעס ולהעמקת הפער החברתי
  2. עובדה פשוטה – המוצא אינו הגורם הקובע את מקצועיותו של האדם, כך שייתכן שמסיבות שאינן רלוונטיות אתה פוסל מועמד שעומד בדרישות שלך.
  3. עובדה מוכחת בעולם היא שגיוון העובדים באירגון תורם לחדשנות ולפריון.

בעוד שבתעשיית ההיי-טק ובתחומים אחרים עובדים מהמגזר הערבי מתקשים להשתלב, דווקא בתחום קריטי וחשוב כמו הרפואה אנחנו יכולים לראות השתלבות מוצלחת. יש מי שיאמרו שבתחום הרפואה קיים שיוויון הזדמנויות. העובדים הערבים השתלבו בכל קשת המקצועות – רופאים, אחים, רוקחים. אנחנו למדים מכך כי אין זה חלום באספמיה כי אם מציאות שיכולה להתקיים.

מה שחשוב להבין, זה ששילוב עובדים ערבים משול למשיכת משאית בחבל. השלב הראשוני קשה – יש לגייס את כל האנרגיות, המאמץ והכוחות בשביל להביא לכך שהמשאית תתחיל לזוז, אך מרגע שהמשאית בתנועה, הסחיבה נעשית קלה יותר עד שכלל אינה דורשת מאמץ. כך גם עם שילוב עובדים ערבים. הראשונים מצריכים התאמה לתרבות ולחברה בארגון, אך משאלו נקלטים הדבר נעשה קל יותר, קל גם עבור העובדים בארגון שמתחילים להכיר את העובד ונפטרים ממעט סטריאוטיפים, וכן מהצד של העובדים הערבים, שככל שיותר אנשים מהמגזר עובדים בתחום הם מהווים מודל לחיקוי ומביאים להתעוררות מצדם.

במידה ואתם מחליטים להרים את הכפפה ולהוריד את המחסומים, ישנן כמה פעולות מקדימות שיכולות לסייע ולהקל על התהליך הראשוני בקליטת עובדים ערבים בחברה:

  1. סדנת גיוון תעסוקתי (Diversity)  – הסדנה מקלה על ההתמודדות עם מועמד/עובד ערבי, היא מסייעת להבין את ההבדלים התרבותיים, החברתיים והגיאוגרפים שעלולים להכשיל את הניסיון.
  2. פערים עסקיים – למועמד הערבי ייתכן ויהיו נעלמים וחוסר היכרות עם העולם העסקי שלך, שכן המציאות בה הוא חי וגדל הייתה שונה. אין זה אומר שהוא לא יקלוט זאת בקרוב, רק רגישות מצדך יכולה לסייע בקליטה מהירה ונכונה יותר של העובד.
  3. הכנת הצוות – בפעם הראשונה שנכנס עובד ערבי לחברה או למחלקה כדאי להערך מראש ולעשות שיחה עם  הצוות, להעלות חששים, דילמות, קשיים. חשוב לציין, כי בפעמים הבאות שתשלב עובד ערבי כבר לא יהיה בכך צורך.

שילוב ערבים בתעשייה הישראלית יועיל לכולנו, ליהודים ולערבים כאחד מכל הסיבות לעיל. מעבר לחשיבות החברתית שבדבר, הפוטנציאל העסקי – תעסוקתי בשילובם של העובדים הערבים הינו מהותי וחיוני לכלכלה שלנו ולכן הוא בהחלט שווה את ההשקעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *