tohitech,  בלוג

לחפש עבודה או לפתוח סטארטאפ?

“תגיד, אני בדיוק מסיים ללמוד, יש לי רעיון אדיר, כדאי לי לחפש עבודה או לפתוח סטרטאפ?”

את השאלה הזו אני שומע מדי פעם מפי סטודנטים לפני סיום לימודיהם.

ובכן חברים, בשביל סטרטאפ צריך רעיון טוב וכישרון רב כמו שבודאי התברכתם, אולם זה לא מספיק.

העולם מלא באנשים עם רעיונות כבירים. הבעיה היא איך מתרגמים את הרעיון למוצר, מוצר שפותר בעיה או צורך אמיתי, מוצר שבא בדיוק בזמן, מוצר שהעולם יאמין בו וירכוש אותו. מוצר שיוכל להחזיר למשקיעים את כספם ורווח נאה בצידו. וזו רשימה חלקית בלבד.

כבוגר טרי, אתה צריך לשאול את עצמך האם אתה יודע לפתח מוצר? האם אתה מכיר את כל השלבים? האם ביכולתך לצפות את האתגרים והבעיות בפניהם תעמוד בזמן הפיתוח, ובשלבים בהם המוצר יהיה זמין ללקוחותיך? האם אתה יכול לבנות סביבך קבוצה של אנשים מתאימים אשר מסוגלים ביחד איתך ללכת כברת דרך ולבנות חברה ?

כחסר ניסיון בתעשיית ההי-טק, קרוב לודאי שאינך יודע עדין לענות על השאלות הללו ואף אינך יודע עדין לשאול את השאלות הנכונות.

כמו רופא צעיר, או עורך דין בסיום לימודיו, קודם כל צריך לתרגל, לרכוש פרקטיקה, כמעט בכל המקצועות, משחר ההסטוריה, מתחילים כשוליות, מתלמדים, רק לאחר תקופה מתאימה, בעל מקצוע יכול לעמוד בזכות עצמו.

כמה שנים של עבודה בתוך אירגון קיים יקנו לך הרגלי עבודה. הבנה טובה יותר של עולם הפיתוח, התפקידים השונים, מערכות היחסים באירגון, בעלי התפקידים, תקבל פידבקים על עבודתך ותלמד להיבנות ולהתפתח מביקורת ודיונים פנימיים.

בתוך אירגון פיתוח קיימת תרבות מסויימת, אופן הדיונים, קבלת החלטות, האצלת סמכויות, פיתוח אנשים, שקיפות, הפרייה הדדית. על מנת שסטרטאפ עתידי שלך יוכל להצליח עליך לפצח את הקוד הזה ולהכיר אותו טוב, ולא רק בכדי שתוכל לנהל אותו פנימית, אלא גם בכדי שתוכל לנהל דו שיח עליו ועל המוצר שלך עם העולם: משקיעים ולקוחות ולרכוש את אמונם בך ובחברה שלך. עולם ההיטק יש לו שפה משלו ואתה צריך לדעת לדבר בה לפני שתוכל לצאת לעולם ולהקים אירגון משלך.

בתקופת עבודתך הראשונה כשכיר באירגון פיתוח תהיה לך הזדמנות ראשונה להכיר את עצמך ותכונותיך טוב יותר, האם אתה נמשך יותר לצלילה למעמקי הפיתוח, למצוא פתרונות טכניים ? האם יש לך יכולת לראיה מערכתית? איך אתה יחסית לחבריך באירגון? האם החלק העסקי מעניין אותך  ? עבודה עם לקוחות? הגדרת מוצר ופתרונות או שמה פיתוח הטכנולוגיה ? לפני שהתנסית אתה יכול רק לנחש.

לאחר שתלמד להכיר את עצמך ונטיותיך תהיה בעמדה טובה הרבה יותר להתחיל את דרכך, תדע למשל איזה שותפים תצטרך איתך לדרך שישלימו את המקומות שאתה פחות מצטיין בהם או שפחות מושכים אותך.

כשהשפה הפנימית ותרבות ההיטק יהיו חלק ממך, תוכל לפנות בטבעיות לשותפים, למשקיעים, ללקוחות. כל אילו יתנו לך בסיס איתן להתחיל ממנו את הסטרטאפ שלך, הסטרטאפ הבא שיכבוש את העולם בסערה.

לכן, קודם כל, מצא עבודה, השתלב באירגון קיים.

יש להבין עוד כי ישנם אירגונים בהם טוב יותר לצמוח ואירגונים פחות מתאימים. אירגון קטן למשל, בתחילת הדרך עשוי הרבה פעמים לקצר תהליכים ולעגל פינות, אירגון כזה אף עשוי להיות במצב שבו עדיין לא הושק המוצר הראשון וכך חלקים רבים בו עוד לא מפותחים מספיק.

לכן אם אתה מחפש “בית ספר לחיים המקצועיים” חפש קודם אירגון מבוסס וגדול דיו. שים לב שגם פה יש מהמורות ומלכודות, אירגון גדול וותיק עשוי להיות אירגון עייף ואיטי.

אם בחרת דוקא באירגון צעיר, בדוק מי הם בעלי התפקידים בו וכמה מנוסים הם בתעשיה, קבוצה מנוסה וטובה במיוחד, גם באירגון חדש וצעיר יכולה להיות בית ספר מצויין למרות האמור לעיל.

עשה שיעורי בית, הכן את עצמך, תכנן את הקריירה שלך בתבונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *