בלוג

העיתונים החדשים

כעשרים שנה הייתי מנוי על עיתון יומי שהיה מגיע כל בוקר לביתי. עוד כשהייתי ילד הגיע לבית הורי עיתון כל בוקר ועיתון אחה״צ. אני הייתי נובר בשקיקה בתוך דפי העיתון וקורא בלי סוף.

לפני מספר שנים הצלחתי להתרגז כל כך על חלוקת העיתון שהיה מגיע בשעות מאוחרות ממה שהובטח לי, או שלא היה במקום, אז ביטלתי את המנוי. אבל זה היה ממש קשה. היה חסר לי עיתון, דפים ממוחזרים שישחירו את קצות אצבעותי. חזרתי לתקופה נוספת להיות מנוי וכך, לסירוגין לאורך מספר שנים בהם ממש עברתי תהליך של ״גמילה״ מעיתונים.

הצורך לגמוע חדשות ומידע לא כהה או חלילה הפסיק. החלופה שמצאתי ולאט לאט התחלתי להתרגל אליה היא אתרי החדשות באינטרנט. אבל החוויה היא לא אותה חוויה, יש משהו בקריאה מנייר שמאפשר לי להתעמק במאמר יותר מאשר על גבי מסך המחשב. אין לי הסבר לכך, אולי ריצוד המסך? גודל הפיקסלים? ומחשב לא חדש לי, אני קורא ומשתמש במחשב באופן ״כבד״ כבר 30 שנה.

כוחו של הרגל, לאט לאט התחלתי להתרגל לכך שאין עיתון בבית, במקביל, עברתי לקריאת עיתון מהטלפון והטאבלט שהלכו והשתכללו עם הזמן. קריאת טקסט בטאבלט מזכירה היום קריאה מדף כרומו. הגעתי למצב בו העיתון המודפס כבר לא מעניין אותי, כל מה שאני רואה על גבי עיתון כבר קראתי אתמול בערב.

אבל מה הם מקורות המידע? זה התחיל באתרי עיתונים, כולנו מכירים היום את ynet, אתר theMarker ואחרים אולם שימוש באתרים אילו היה רק בהתחלה…

בהדרגה, החדשות החלו להגיע אלי דרך חברים בפייסבוק, מישהו קורא כתבה מעניינת ומשתף לינק… לא מפתיע אבל זרם הכתבות די תאם את תחומי העניין שלי, עם הזמן נוספו לחברי בפייסבוק מספר עיתונאים ומהם קיבלתי זרם גדול יותר של כתבות, שוב בתחומי העניין המשיקים לשלי. גם עיתונים מקוונים מסויימים שעשיתי להם לייק במהלך השנים, גם הם מפרסמים עבורי כתבות.

וכך פייסבוק הפך לספק כתבות עיתונאיות איכותיות ומעניינות… עבורי.

ולא רק פייסבוק, עכשיו ישנם כלים, שהולכים ומשתכללים, כדוגמת Flipboard, שמביאים עבור הקורא אוסף כתבות ומאמרים ממיטב אתרי החדשות בעולם, הקורא מרכיב פאזל של נושאים שמעניינים אותו, מספורט ועד חדשות מתפרצות, פוליטיקה מדע ועוד, וזוכה למיטב הכתבות העדכניות ביותר והמעניינות ביותר שישנם אי שם.

העיתון והעיתונות פושטים צורה אחת ולובשים צורה אחרת. הנגישות שלנו למידע משתכללת ולובשת פנים חדשות. נושא מרתק. הטכנולוגיה המתפתחת סביב התאמת זרם החדשות לקורא הבודד על פי העדפותיו והעניין שלו היא אחד מהתחומים המתפתחים לאחרונה במהירות מסחררת ומיטב המוחות עוסקים בכך. ולו רק בגלל הפוטנציאל הכלכלי הטמון במרחב זה.

הבית שלי לא עמוס יותר בניירות עיתונים, אני מעודכן וקורא חדשות עוד לפני שיצאתי מהמיטה בבוקר וגם אחרי שאני מכבה את הטלוויזיה בלילה. קצות האצבעות כבר לא שחורות מדיו.

אני משתמש בטאבלט לצריכת חדשות, הוא נייד, אני קורא בו בכורסא, במיטה, במטבח. נכון שנאלצתי להקריב טאבלט אחד ליואב בן החמש שמשחק בבוב החילזון ובסוניק, אבל אחרי שהבנתי שאני צריך פשוט להשאיר אחד בשבילו ואז אוכל להשתמש באחד משלי בשקט, הכל הסתדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *